League of Legends is inmiddels een tiener. Met meer dan vijftien jaar op de teller is de MOBA van Riot Games een instituut, maar wel eentje met ouderdomskwaaltjes. De code is oud, de learning curve is steil en nieuwe spelers haken vaak snel af. Riot is zich daar pijnlijk bewust van en werkt achter de schermen aan een radicaal plan. Zet 2027 maar in je agenda, want dan moet LoL “toegankelijker dan ooit” worden.
Door Jeroen
Het nieuws komt voort uit uitspraken van Riot-topman Andrei ‘Meddler’ van Roon, die door Bloomberg is opgepikt. Het bedrijf werkt aan een project dat intern wordt gezien als een ‘soft reboot’ of een enorme overhaul, die de basis van de game moet moderniseren.
“LoL 2.0” zonder de 2
Hoewel ze het geen League of Legends 2 noemen, klinken de ambities wel zo. Het doel is simpel: de drempel wegnemen. Op dit moment is beginnen aan LoL alsof je instapt in een rijdende trein die 300 km/u gaat. Er zijn meer dan 160 champions, oneindig veel items en een community die… nou ja, niet altijd even geduldig is.
Van Roon doet daarbij een gedurfde belofte: “Als we klaar zijn, zou dit het beste moment ooit moeten zijn om je vrienden over te halen League te gaan spelen.”
Wat gaat er veranderen?
Riot houdt de technische details nog even onder de pet, maar de focus ligt op drie pijlers:
- PVE en Onboarding: Een betere manier om het spel te leren zonder direct vernietigd te worden door ‘smurfs’ in PvP.
- Engine en Client: Het moderniseren van de verouderde tech die de game soms traag of buggy maakt.
- Spelsystemen: Het versimpelen van onnodig complexe mechanics zonder de diepgang voor pro’s te verliezen.
Het project is een meerjarenplan. Waar 2025 en 2026 in het teken staan van voorbereiding en kleinere updates, moet 2027het jaar worden van de grote onthulling. Tot die tijd moeten we het nog even doen met de huidige ‘spaghetti-code’, maar er is licht aan het einde van de tunnel.


