Het ondenkbare lijkt te gebeuren in 2025. Jarenlang was de dominantie van Call of Duty een zekerheidje, net als de zwaartekracht of files op de A4. Maar nieuwe verkoopcijfers uit de Verenigde Staten en Europa schetsen een compleet ander beeld. De kroon wankelt. Terwijl Battlefield 6 in Amerika records verpulvert en nu al de bestverkochte titel van het jaar is, incasseert Call of Duty: Black Ops 7 in Europa zware klappen.
Door Rayan
Het nieuws, dat als een schokgolf door de industrie gaat, komt vanuit verschillende hoeken. Volgens data van IGN en GameSpot is Battlefield 6 in de VS als een raket uit de startblokken geschoten. De game heeft niet alleen de concurrentie van dit jaar achter zich gelaten; het is commercieel gezien de sterkste launch sinds 2022. Dit is de comeback waar EA en DICE al een decennium op hopen.
Battlefield pakt de troon in de VS
De dominantie van Battlefield 6 in de Amerikaanse markt is opvallend. Waar de vorige delen (2042, iemand?) struikelden bij de start, lijkt deel 6 precies de juiste snaar te raken. De focus op grootschalige destructie, gecombineerd met een stabiele launch, heeft ervoor gezorgd dat squads massaal overstappen.
Voor spelers zoals ik, die jarenlang de ’twitch-shooter’ gameplay van CoD gewend waren, voelt dit als een collectieve migratie. De servers zitten vol en de hype op sociale media is voor het eerst in jaren positiever over Battlefield dan over zijn rivaal. Het feit dat het de bestverkochte game van 2025 is geworden in de grootste afzetmarkt ter wereld, zegt alles: de gamer was klaar voor iets anders.
Black Ops 7 stagneert in Europa
Aan de andere kant van de oceaan ziet het plaatje er somberder uit voor Activision. Call of Duty: Black Ops 7 heeft volgens cijfers van PU.nl te maken met een forse verkoopdaling in Europa. Waar CoD normaal gesproken blind de hitlijsten aanvoert in november, lijkt er sprake van franchise-moeheid.
Is het de jaarlijkse release-cyclus die spelers begint tegen te staan? Of is het de invloed van Game Pass (waar de game ‘gratis’ te spelen is) die de directe verkoopcijfers drukt? Wat de oorzaak ook is, de vanzelfsprekendheid waarmee CoD de markt domineerde, is verdwenen. De Europese gamer lijkt kritischer te worden en stemt met zijn portemonnee.
Concurrentie is goed voor de speler
Deze verschuiving markeert misschien wel het gezondste moment voor het shooter-genre in jaren. Een almachtig Call of Duty werd lui; een Call of Duty dat moet vechten voor zijn bestaansrecht, zal moeten innoveren.
Voor ons als spelers betekent dit één ding: de strijd om onze vrije tijd is heviger dan ooit. EA heeft het momentum, en Activision zal in de tegenaanval moeten. Of je nu team Battlefield of team CoD bent, deze wapenwedloop levert uiteindelijk betere games op. Maar voor nu? Voor nu is Battlefield 6 de onbetwiste koning van 2025.

