Ik scrolde vanmorgen nietsvermoedend door mijn feeds, en ja hoor. De mededeling die we allemaal al een beetje zagen aankomen, maar die toch steekt: Grand Theft Auto 6 is wéér uitgesteld.
Rockstar Games en Take-Two hebben het zojuist bevestigd. De game verschuift van de geplande datum in mei 2026 naar 19 november 2026. Dat is bijna zes maanden extra wachten.
Het officiële excuus? Je kent het wel. Ze hebben de extra tijd nodig om de game “het niveau van perfectie te geven dat spelers gewend zijn en verdienen”. Een nette manier om te zeggen: we willen geen Cyberpunk 2077-lancering en we zijn doodsbang om een onafgemaakte game uit te brengen.
De olifant in de kamer: de onrust bij Rockstar
Laten we eerlijk zijn: dit uitstel komt niet uit de lucht vallen. Dit gaat niet alleen over het polijsten van graphics. De afgelopen weken rommelt het daar intern aan alle kanten.
Dit uitstel komt precies op het moment dat er volop onrust is binnen het bedrijf. Je hebt de beelden van de protesten buiten het kantoor in Edinburgh vast wel gezien. Er zijn recentelijk tientallen ontwikkelaars ontslagen.
En hier wordt het pas echt troebel:
- Rockstar’s verhaal: Zij beweren dat de ontslagen te wijten zijn aan “schendingen van het bedrijfsbeleid”. Waarschijnlijk een nette manier om te zeggen dat er interne informatie is gelekt.
- Het verhaal van de vakbond: De Independent Workers’ Union of Great Britain (IWGB) vertelt een heel ander verhaal. Zij beschuldigen Rockstar van “flagrante vakbondsonderdrukking”, omdat de ontslagen medewerkers blijkbaar aan het discussiëren waren over hun werkomstandigheden en het opzetten van een vakbond.
☕ Mijn take: Dit voelt als een management-vertraging
Kijk, ik wil een geweldige GTA 6. Ik wacht liever zes maanden langer op een meesterwerk dan dat ik een kapotte game krijg waar ik me doorheen moet worstelen. Dat snapt iedereen.
Maar dit specifieke uitstel voelt… vies.
Het voelt niet als een vertraging om alleen maar “bugs te fixen”. Het voelt als een direct gevolg van interne chaos. Als je, om welke reden dan ook, tientallen ervaren ontwikkelaars op straat zet – of ze nu lekten of zich probeerden te organiseren – dan ga je vertraging oplopen. Zo simpel is het.
Dit is geen ‘polish’-vertraging; dit is een management-vertraging. Het is het geluid van een bedrijf dat de controle over zijn eigen productieproces verliest, omdat het intern in brand staat.
We krijgen onze game wel in november 2026. En het zal vast technisch indrukwekkend zijn. Maar die hype voelt nu toch een beetje bezoedeld. Nu maar hopen dat dit het laatste uitstel is.
— Mark
