Het is misschien wel de grootste media-verschuiving van dit decennium. Na bijna een halve eeuw op de traditionele televisie (ABC), trekt de Academy of Motion Picture Arts and Sciences de stekker uit de lineaire uitzending. Vanaf 2029 hoef je niet meer te zoeken naar de juiste zender of dure kabelpakketten af te sluiten: de grootste filmprijzen ter wereld zijn dan exclusief en gratis te zien op YouTube.
Door MarliesOscars 2029 YouTube
Het nieuws markeert de definitieve overwinning van streaming op ouderwetse televisie. Het huidige contract met de Amerikaanse zender ABC loopt af na de ceremonie van 2028. Waar analisten verwachtten dat een streamingdienst als Netflix of Disney+ de rechten zou kopen, gaat de Academy voor het grootste bereik: het open platform van Google.
Wereldwijd en gratis
De stap is logisch als je naar de cijfers kijkt. De kijkcijfers op lineaire televisie dalen al jaren, terwijl clips van de uitreiking (zoals de beruchte ‘Slap’ of emotionele speeches) miljarden keren worden bekeken op YouTube. Door de hele show daar uit te zenden, hoopt de organisatie de jongere generatie (Gen Z en Alpha) weer te bereiken.
Bovendien lost dit een enorm probleem op voor internationale kijkers. In plaats van per land te onderhandelen over uitzendrechten (waardoor je in Nederland vaak naar FilmBox of een vage stream moest zoeken), is de show in 2029 in één klap wereldwijd live beschikbaar.
MrBeast als host?
De deal zou ook invloed hebben op de inhoud van de show. YouTube-sterren en content creators zullen waarschijnlijk een grotere rol gaan spelen op de rode loper en tijdens de ceremonie. Of dit betekent dat we straks skibidi toilet-referenties krijgen tijdens de In Memoriam is te hopen van niet, maar Hollywood moet duidelijk verjongen om relevant te blijven.
De 100e uitreiking van de Oscars in 2028 zal dus de laatste zijn die we op de ‘ouderwetse’ manier kijken. Daarna is het: liken, subscriben en hopen dat je favoriete film wint.


