Review: Nemesis is Alien op je keukentafel (en niemand hoort je gillen)

Door Anouk

Mijn personage, de Scout, strompelde door de gang. Ik had nog twee kaarten in mijn hand en een zware bloeding. Het enige wat ik hoefde te doen was de motorruimte controleren en dan in cryo-slaap gaan. Ik dobbelde voor geluid. Een 4. Clang. Ik plaatste een noise-marker in gang 3. Omdat er al een marker lag, triggerde ik een encounter. Uit de schaduw rees een ‘Intruder’ op – een monster dat verdacht veel op een Xenomorph leek. Maar dat was niet het ergste. Het ergste was dat de speler naast me, de Piloot, mij aankeek en de deur voor mijn neus op slot deed. “Sorry,” zei hij. “Mijn doel is dat jij niet overleeft.”

Horror in bordspellen is lastig. Vaak is het gewoon monsters slaan met dobbelstenen. Nemesis is anders. Nemesis snapt dat horror niet gaat over vechten, maar over machteloosheid en wantrouwen. Het is een semi-coöperatief spel dat de sfeer van de originele Alien-film perfect vangt.

De Sound of Silence (Mechaniek)

Het slimste systeem in Nemesis is het ‘Noise’-systeem. Elke keer als je beweegt, moet je rollen. Maak je geluid in een gang? Dan leg je daar een fiche. Kom je later weer in die gang (of een andere speler)? Dan hoort het monster je.

Dit creëert een tastbare spanning. Je bent constant aan het afwegen: “Durf ik te rennen en lawaai te maken, of sluip ik en verlies ik kostbare tijd?” Je ziet de noise-markers op het bord als een strop die zich langzaam om je nek sluit.

Vriend of Vijand?

Aan het begin krijgt iedereen twee doelen, waarvan je er later één kiest. Dat kan zijn: “Zorg dat het schip veilig op Aarde landt.” Maar het kan ook zijn: “Zorg dat Speler 3 sterft” of “Zet het schip op zelfvernietiging”.

Je weet dus nooit of de persoon die ‘helpt’ de brand te blussen, dat doet om te overleven, of omdat hij het schip naar Mars wil sturen in plaats van naar Aarde. Die paranoia is heerlijk. Elke blik over tafel is geladen met achterdocht.

Nemesis is een verhalen-generator. Ik heb potjes gehad waarin iemand zich opofferde door een alien in een luchtsluis te lokken en die de ruimte in te blazen. Ik heb potjes gehad waarin we allemaal stierven omdat de motoren faalden. Het voelt nooit als ‘pech’, het voelt als het script van een goede scifi-thriller.

Het eindoordeel

Nemesis is groots, duur en meedogenloos. Het is niet voor tere zieltjes. De regels zijn complex en je gaat vaak dood. Maar als je houdt van spanning, sfeer en de mogelijkheid om je vrienden op een filmische manier te verraden (of te redden), is er geen betere ervaring. Het is claustrofobie in een doos.


🏆 Scorekaart

CategorieOordeel
Cijfer9.0
ConclusieDe ultieme sci-fi survival horror op tafel. Spannend, gemeen en onvergetelijk.

Pluspunten

  • Sfeer: Het noise-systeem en de gebeurtenissen (brand, storingen) bouwen enorme druk op.
  • Paranoia: De geheime doelen zorgen voor psychologische horror bovenop de monsters.
  • Productie: De miniaturen en het art design zijn fantastisch.
  • Verhalend: Elk potje levert een uniek verhaal op dat je nog weken nabespreekt.

Minpunten

  • Duur: Zowel in prijs (€100+) als in speelduur (3+ uur).
  • Speler-eliminatie: Je kunt vroeg doodgaan en dan moet je toekijken (al kun je als de alien gaan spelen, dat is minder leuk).

Spelers: 1-5 | Duur: 90-180 min | Type: Semi-Co-op Horror

Meer lezen?

Local News