Je hield ervan, of je zette het volume na tien minuten op nul. Er was weinig tussenweg bij de verrassingshit van 2022. Maar voor de fans van High on Life is er goed nieuws: de pratende wapens zijn terug en ze hebben meer tekst dan ooit. Squanch Games heeft verse gameplaybeelden gedeeld van het vervolg, en het lijkt erop dat de studio de formule van “schieten en grappen maken” volledig heeft opengegooid.
Door Jeroen
De beelden, die via PU.nl en officiële kanalen verschenen, bevestigen dat High on Life 2 niet probeert het wiel opnieuw uit te vinden, maar het bestaande wiel wel een flinke dosis extra verf en steroids geeft. We zien de premiejager terugkeren naar nog vreemdere planeten, gewapend met een nieuw arsenaal aan ‘Gatlians’ (de levende wapens).
Een nieuw blikje wormen
Wat direct opvalt in de trailer, is de variatie in de combat. Waar het eerste deel soms leunde op simpele arena-gevechten, toont de sequel meer verticale gameplay en creatievere wapens. We zien een geweer dat letterlijk kleine, agressieve wezentjes lanceert die vijanden opvreten, en een melee-wapen dat niet op zijn mondje is gevallen terwijl het aliens in stukken hakt.
De humor blijft de drijvende kracht. De dialogen zijn weer razendsnel, vol improvisatie en absurdistische terzijdes. Squanch Games lijkt zich niets aan te trekken van de critici die de humor “irritant” vonden; ze omarmen de chaos juist volledig.
Game Pass-koning?
Het eerste deel brak records op Xbox Game Pass als de grootste third-party launch ooit in de dienst. Het is dan ook geen verrassing dat Microsoft deze titel weer met open armen ontvangt. De beelden spatten van het scherm met felle neonkleuren en organische, slijmerige designs die de game zijn unieke smoel geven.
Of er weer een optie komt om de frequentie van de dialogen omlaag te schroeven (“Gun Chatter”), is nog niet bevestigd, maar lijkt waarschijnlijk. Voor nu is de boodschap duidelijk: bereid je voor op een nieuwe ruimtereis waarbij je trekker-vinger én je lachspieren overuren maken.

