Oude gewoontes sterven moeilijk: Naughty Dog draait weer overuren voor sci-fi epos ‘Intergalactic’

Geplaatst op

Naughty Dog staat bekend om twee dingen: het maken van de allerbeste games in de industrie én een cultuur van extreme werkdruk om dat niveau te bereiken. Na de controverse rondom The Last of Us Part II beloofde de studiobazen beterschap. Maar nu de release van hun gloednieuwe IP Intergalactic nadert, lijken die goede voornemens gesneuveld. Insiders melden dat de ‘crunch’ terug is van weggeweest.

Door Jeroen

Volgens een nieuw rapport, dat gebaseerd is op gesprekken met (anonieme) ontwikkelaars en werd opgepikt door diverse internationale media, staat de druk er vol op in Santa Monica. Het project, dat intern bekendstaat onder de naam Intergalactic, moet de grote klapper worden voor de PlayStation 5 (en mogelijk de PS6).

De prijs van perfectie

De studio, onder leiding van Neil Druckmann, zou vastlopen in de ambitie van het project. Intergalactic wordt omschreven als een “Uncharted in de ruimte”, maar dan met een schaal die de studio nog nooit eerder heeft aangedurfd. Het rapport stelt dat diverse afdelingen al maandenlang structureel overwerken en weekenden opofferen om deadlines voor interne mijlpalen te halen.

Dit is pijnlijk, omdat Naughty Dog in 2021 nog publiekelijk aankondigde hun productiestructuur te wijzigen om burn-outs te voorkomen. Het lijkt erop dat de perfectionistische aard van de studio (“het is pas klaar als elke pixel perfect is”) toch weer botst met de realiteit van game-development.

Wat weten we van Intergalactic?

Hoewel Sony de game nog niet officieel met een trailer heeft onthuld, is het een publiek geheim dat Naughty Dog aan een sci-fi game werkt. Concept art toonde eerder al personages in ruimtepakken en vreemde planeten. De verwachting is dat de game in 2026 moet verschijnen.

De vraag is nu of Sony ingrijpt, of dat we straks weer een meesterwerk krijgen met een gitzwart randje voor de mensen die het gemaakt hebben.

Jeroen
Jeroen
Ik ben Jeroen en ik woon in Zoetermeer. Overdag werk ik als digital marketeer, maar in mijn hart ben ik een verzamelaar van alles wat met de popcultuur van mijn jeugd te maken heeft. Ik ben opgegroeid met videobanden en LAN-party's, en die nostalgie koester ik nog steeds. Mijn woonkamer is een soort klein museum, waar ik met veel trots mijn verzameling Star Wars-memorabilia en retro LEGO Icons-sets, zoals de oude Atari, tentoonstel aan mijn vrouw en vrienden. De redactie van FeelFree benaderde me nadat ik een vergelijking had geschreven tussen een klassieke game en de moderne remake daarvan. Voor het platform schrijf ik over Games en Films & Series, waarbij ik altijd de brug sla tussen vroeger en nu. Ik onderzoek of nieuwe versies van oude favorieten nog steeds datzelfde gevoel oproepen. Van mij kun je eerlijke verhalen verwachten over franchises en remakes, waarbij ik je vertel of een nieuwe release de liefde voor het origineel eer aandoet of dat je het beter bij je herinneringen kunt laten.

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen

spot_img