Naughty Dog staat bekend om twee dingen: het maken van de allerbeste games in de industrie én een cultuur van extreme werkdruk om dat niveau te bereiken. Na de controverse rondom The Last of Us Part II beloofde de studiobazen beterschap. Maar nu de release van hun gloednieuwe IP Intergalactic nadert, lijken die goede voornemens gesneuveld. Insiders melden dat de ‘crunch’ terug is van weggeweest.
Door Jeroen
Volgens een nieuw rapport, dat gebaseerd is op gesprekken met (anonieme) ontwikkelaars en werd opgepikt door diverse internationale media, staat de druk er vol op in Santa Monica. Het project, dat intern bekendstaat onder de naam Intergalactic, moet de grote klapper worden voor de PlayStation 5 (en mogelijk de PS6).
De prijs van perfectie
De studio, onder leiding van Neil Druckmann, zou vastlopen in de ambitie van het project. Intergalactic wordt omschreven als een “Uncharted in de ruimte”, maar dan met een schaal die de studio nog nooit eerder heeft aangedurfd. Het rapport stelt dat diverse afdelingen al maandenlang structureel overwerken en weekenden opofferen om deadlines voor interne mijlpalen te halen.
Dit is pijnlijk, omdat Naughty Dog in 2021 nog publiekelijk aankondigde hun productiestructuur te wijzigen om burn-outs te voorkomen. Het lijkt erop dat de perfectionistische aard van de studio (“het is pas klaar als elke pixel perfect is”) toch weer botst met de realiteit van game-development.
Wat weten we van Intergalactic?
Hoewel Sony de game nog niet officieel met een trailer heeft onthuld, is het een publiek geheim dat Naughty Dog aan een sci-fi game werkt. Concept art toonde eerder al personages in ruimtepakken en vreemde planeten. De verwachting is dat de game in 2026 moet verschijnen.
De vraag is nu of Sony ingrijpt, of dat we straks weer een meesterwerk krijgen met een gitzwart randje voor de mensen die het gemaakt hebben.


