Roblox is niet te stoppen: 2025 was het grootste jaar ooit voor het blokkerige platform

Geplaatst op

Wie dacht dat de piek van Roblox tijdens de pandemie lag, heeft het mis. Het platform is in 2025 niet alleen gegroeid, het is geëxplodeerd. Uit de jaarlijkse terugblik blijkt dat de virtuele speelplaats van David Baszucki records heeft verbroken op het gebied van spelersaantallen, speeltijd en – verrassend genoeg – de leeftijd van de gebruikers.

Door Ivo

Volgens het officiële 2025 Data Report (dat door de community en media als PU.nl is opgepikt) zijn de cijfers duizelingwekkend. Het platform verwelkomde dit jaar dagelijks gemiddeld meer dan 90 miljoen actieve gebruikers. Dat is een stijging van ruim 20% ten opzichte van vorig jaar. Dit zelfs na negatieve berichtgevingen omtrent Roblox en het “zien van pedofielen als een kans voor Roblox”.

Niet meer alleen voor kinderen

De meest interessante statistiek is de verschuiving in demografie. Waar Roblox vroeger het domein was van basisschoolleerlingen, is de leeftijdsgroep 17-24 jaar nu de snelst groeiende categorie. Dit verklaart ook de populariteit van complexere games en horror-titels op het platform, zoals The Mimic en Doors 2.

De grootste hits van 2025

Het rapport licht ook de specifieke games uit die dit jaar de dienst uitmaakten. De absolute koning blijft Blox Fruits, dat in zijn eentje miljarden bezoeken genereerde. Maar ook sociale ervaringen zoals Dress to Impress (waarin spelers modeshows lopen) domineerden de algoritmes en TikTok-feeds.

Ivo
Ivo
Hoi, ik ben Ivo en ik woon met mijn partner in het moderne Kralingen in Rotterdam. In mijn dagelijks leven werk ik als data-analist bij een logistieke scale-up, dus ik ben gewend om kritisch naar cijfers en processen te kijken. Die nuchtere, analytische blik neem ik ook mee naar mijn hobby’s. Ik hou van uitdaging, of dat nu een pittige online shooter is of een zwaar strategisch bordspel waar je echt je hersens bij moet gebruiken. Thuis is mijn werkkamer mijn domein, met een strak weggewerkte pc-setup en een kast vol technisch uitdagende LEGO-modellen. Bij FeelFree schrijf ik over Games en Bordspellen, waarbij ik altijd focus op de kwaliteit en de waarde van het systeem. Ik rolde de redactie binnen nadat ik een keer haarfijn had uitgelegd waarom een bepaald rangsysteem in een game niet eerlijk werkte. Ik vertel je eerlijk of een game je tijd en geld respecteert en of de regels van een bordspel wel echt kloppen. Geen vage praat, maar direct advies voor de speler die net als ik van een beetje diepgang en competitie houdt.

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen

spot_img