Wie dacht dat de piek van Roblox tijdens de pandemie lag, heeft het mis. Het platform is in 2025 niet alleen gegroeid, het is geëxplodeerd. Uit de jaarlijkse terugblik blijkt dat de virtuele speelplaats van David Baszucki records heeft verbroken op het gebied van spelersaantallen, speeltijd en – verrassend genoeg – de leeftijd van de gebruikers.
Door Ivo
Volgens het officiële 2025 Data Report (dat door de community en media als PU.nl is opgepikt) zijn de cijfers duizelingwekkend. Het platform verwelkomde dit jaar dagelijks gemiddeld meer dan 90 miljoen actieve gebruikers. Dat is een stijging van ruim 20% ten opzichte van vorig jaar. Dit zelfs na negatieve berichtgevingen omtrent Roblox en het “zien van pedofielen als een kans voor Roblox”.
Niet meer alleen voor kinderen
De meest interessante statistiek is de verschuiving in demografie. Waar Roblox vroeger het domein was van basisschoolleerlingen, is de leeftijdsgroep 17-24 jaar nu de snelst groeiende categorie. Dit verklaart ook de populariteit van complexere games en horror-titels op het platform, zoals The Mimic en Doors 2.
De grootste hits van 2025
Het rapport licht ook de specifieke games uit die dit jaar de dienst uitmaakten. De absolute koning blijft Blox Fruits, dat in zijn eentje miljarden bezoeken genereerde. Maar ook sociale ervaringen zoals Dress to Impress (waarin spelers modeshows lopen) domineerden de algoritmes en TikTok-feeds.
