Home Nieuws Dispatch breekt de 2 miljoen en bewijst dat we snakken naar goede...

Dispatch breekt de 2 miljoen en bewijst dat we snakken naar goede verhalen

Zul je altijd zien, plaats je net een review over deze game, zie je op ‘X’ een post voorbij komen dat de game lekker draait. En volledig terecht. Lees de volledige review hier!

Anyhow:

Gisteravond zat ik met mijn koptelefoon op, starend naar een knipperend lampje op mijn virtuele dashboard. Aan de andere kant van de lijn: een getraumatiseerde ex-superschurk die ik moest overtuigen om niet de stad in lichterlaaie te zetten, maar om een kat uit een boom te redden. Ik zweette peentjes. Niet vanwege snelle reflexen, maar omdat ik wist dat mijn keuze over drie afleveringen terug zou komen om me te bijten. En blijkbaar ben ik niet de enige die deze stress miste

AdHoc Studio – de indie-studio opgericht door veteranen van Telltale Games (The Wolf Among Us, Tales from the Borderlands) – heeft zojuist bekendgemaakt dat hun debuutgame Dispatch de grens van 2 miljoen spelers heeft doorbroken. En dat in amper een maand tijd.

De wederopstanding van het episodische drama

Laten we eerlijk zijn: na het instorten van Telltale in 2018 viel er een gat. We misten die specifieke mix van hartverscheurende keuzes en cel-shaded sfeer. Dispatch vult dat gat niet alleen, het stort het vol met beton en bouwt er een wolkenkrabber op.

Het spel, dat op 22 oktober lanceerde, had als doel om in drie jaar tijd een bepaald verkoopcijfer te halen. Dat doel hebben ze in drie maanden (of beter gezegd: één maand na release) al verpulverd. Het bewijst één ding: de markt voor sterke, single-player verhalen is niet dood. Hij lag te slapen.

Waarom werkt het? (Het ‘Kantoor-Drama’ effect)

De premisse is goud waard. Je speelt geen superheld die door de lucht vliegt. Je speelt Robert Robertson (ingesproken door een fantastische Aaron Paul), een gevallen held die nu achter een bureau zit als dispatcher. Je managet een team van reformed villains en stuurt ze op pad.

Het geniale zit in de wereldbouw. In plaats van epische gevechten, zien we de bureaucratie achter de heldendaden. De koffieautomaat-gesprekken, de budgettaire beperkingen van heldendom, de kantoorpolitiek. Het voelt als The Office meets The Boys, maar dan met een hart. De schrijvers (o.a. van Tales from the Borderlands) weten precies hoe ze humor moeten balanceren met drama.

Een Cast om U tegen te zeggen

Dat het spel zo’n vlucht neemt, komt ongetwijfeld ook door de stemmencast. Naast Aaron Paul horen we Jeffrey Wright en Laura Bailey. Dit zijn geen cameo’s; ze dragen het verhaal. Het feit dat een indie-studio dit talent kan aantrekken én een hit kan scoren zonder microtransacties of live-service onzin, geeft me hoop voor de toekomst van narratieve games.

Verdict: Instappen nu het seizoen compleet is

Nu de finale (Episode 8) net live is gegaan, is dit het perfecte moment om te bingen. De 2 miljoen mensen die je voorgingen hebben gelijk: dit is het beste verhaal dat je dit jaar gaat ‘spelen’.

Mobiele versie afsluiten