Home Nieuws Poncle onthult ‘Vampire Crawlers’: De grondlegger van het survivor-genre duikt in deckbuilding

Poncle onthult ‘Vampire Crawlers’: De grondlegger van het survivor-genre duikt in deckbuilding

ROTTERDAM – Het leek onvermijdelijk dat Poncle, de studio achter de onwaarschijnlijke megahit Vampire Survivors, met een vervolg zou komen. Maar waar iedereen rekende op een veilige ‘Deel 2’ met meer wapens en meer pixels, gooit de ontwikkelaar het roer radicaal om. Maak kennis met Vampire Crawlers: een game die de dopamine-rush van hordes slachten wil combineren met de strategische diepgang van een deckbuilder.

Door Ivo

Het nieuws, dat gisteravond brak via publicaties van Polygon en GameSpot, markeert een interessante koerswijziging voor de indie-ontwikkelaar. Vampire Survivors definieerde in 2022 in zijn eentje een nieuw subgenre (de ‘bullet heaven’ of ‘survivor-like’) door spelers te strippen van bijna elke vorm van input behalve beweging. Je viel automatisch aan; jouw taak was slechts het managen van je positie en je upgrade-pad.

Met Vampire Crawlers lijkt Poncle die passiviteit in te ruilen voor actieve besluitvorming.

Van ‘Auto-Fire’ naar ‘Card-Play’

Volgens de eerste details behoudt Vampire Crawlers de esthetische chaos die we kennen: het scherm vult zich nog steeds met duizenden vijanden, van vleermuizen tot skeletten. Het fundamentele verschil zit in de interactie. In plaats van wapens die op een timer afgaan, bouwen spelers een ‘deck’ van vaardigheden en aanvallen.

Voor de systeemdenkers onder ons is dit een fascinerende evolutie. Het introduceert namelijk een concept dat in het origineel volledig ontbrak: Action Economy. Je bent niet langer afhankelijk van een automatische cooldown-timer. Je moet nu je ‘mana’ of actiepunten beheren en beslissen: speel ik nu mijn dure ‘Garlic’-kaart om de directe omgeving schoon te vegen, of spaar ik mijn punten voor een allesvernietigende ‘Pentagram’ in de volgende beurt?

Dungeon Crawling als fundering

De titel verwijst niet alleen naar de mechanische verandering, maar ook naar de setting. Waar Survivors zich afspeelde op oneindige, open vlaktes (loops), stuurt Crawlers spelers diepe, procedureel gegenereerde kerkers in. Dit voegt een ruimtelijk puzzelelement toe dat doet denken aan klassieke dungeon crawlers. Nauwe gangen kunnen je redding zijn (flessenhals-tactieken), maar ook je doodvonnis als je ingesloten raakt zonder de juiste kaarten in je hand.

GameSpot noemt de game in hun preview nu al “je volgende obsessie”, en die claim lijkt niet ongegrond. Poncle heeft bewezen meesters te zijn in de zogeheten ‘compulsion loop’: het creëren van korte, belonende spelsessies die smeken om “nog één poging”. Door dit te koppelen aan de Slay the Spire-achtige verslaving van het bouwen van het perfecte kaartdeck, lijkt de studio te mikken op een dodelijke combinatie van snelheid en strategie.

Een risicovolle gok?

Toch is de overstap niet zonder risico. Het succes van Vampire Survivors lag juist in de laagdrempeligheid; het was de perfecte ’tweede scherm’-game. Deckbuilders vragen per definitie meer aandacht en cognitieve belasting. De vraag is of de casual fanbase van het origineel bereid is om die mentale overstap te maken.

Er is nog geen releasedatum bekendgemaakt, maar Poncle heeft bevestigd dat de game, in lijn met hun filosofie, “zeer betaalbaar” zal zijn en waarschijnlijk eerst in Early Access verschijnt. Tot die tijd kunnen analisten en fans alleen maar speculeren over de synergieën. Maar één ding is zeker: als Poncle de balans tussen chaos en kaarten weet te vinden, zijn onze lunchpauzes in 2026 niet meer veilig.

Mobiele versie afsluiten