Als je de naam Bruce Straley niet direct herkent, ken je zijn werk zeker wel. Samen met Neil Druckmann vormde hij het creatieve brein achter meesterwerken als The Last of Us en Uncharted 4. Na zijn vertrek bij Naughty Dog in 2017 bleef het lang stil, maar de radiostilte is eindelijk voorbij. Zijn nieuwe studio, Wildflower Interactive, maakt zich op voor hun grote debuut tijdens The Game Awards.
Door Noa
Het nieuws werd bevestigd door gastheer Geoff Keighley, die op X (voorheen Twitter) een korte maar veelzeggende teaser deelde. In de video van dertig seconden zien we geen hyperrealistische apocalypse, maar een sfeervol, bijna schilderachtig bos in een cel-shaded stijl. Het is een radicale stijlbreuk met het gruizige realisme waar Straley om bekendstond.
“Creatively Charged”
De aankondiging past perfect bij de filosofie van zijn nieuwe ‘boutique’ studio. Wildflower Interactive werd in 2022 opgericht met een duidelijk doel: “kleinere, creatief geladen games maken die uniek gestileerd zijn”. Straley gaf eerder al aan dat hij na de immense druk van AAA-ontwikkeling (de ‘crunch’ bij Uncharted 4 is berucht) op zoek was naar een gezondere manier van werken.
Wat zien we in de teaser?
De beelden tonen een weelderig groen landschap waar een vogel verschrikt opvliegt, gevolgd door het zware gestamp van een onzichtbaar wezen. Het suggereert een game die draait om sfeer en mysterie. De tagline in de video bevestigt de onthulling voor aanstaande donderdag (vrijdagnacht Nederlandse tijd).
Voor liefhebbers van verhalende games is dit hét moment om naar uit te kijken. Straley was verantwoordelijk voor de menselijke warmte in de chaos van The Last of Us. Als hij diezelfde emotionele diepgang weet te vertalen naar deze nieuwe, artistieke wereld, hebben we hier te maken met een potentiële indie-parel van het hoogste niveau.
