Home Nieuws ‘Het moest cool worden, niet groot’: Sandfall Interactive nog steeds beduusd van...

‘Het moest cool worden, niet groot’: Sandfall Interactive nog steeds beduusd van succes Clair Obscur

Het is het sprookje van 2025: een kleine Franse studio maakt een turn-based RPG en eindigt als de grote favoriet voor Game of the Year. Maar waar de buitenwereld Clair Obscur: Expedition 33 nu ziet als een entertainment-gigant, probeert het team van Sandfall Interactive zelf nog steeds te bevatten wat er is gebeurd. In een openhartig interview met IGN geeft regisseur Guillaume Broche toe dat dit scenario in geen enkel draaiboek stond.

Door Marlies

Na de winst van de ‘Ultimate Game of the Year’ award bij de Golden Joysticks en met de ogen van de hele industrie gericht op The Game Awards in december, zou je verwachten dat er champagne wordt gedronken in Montpellier. De realiteit is echter een stuk nederiger. “Ik denk dat mensen zich niet echt realiseren dat hoewel het nu heel groot is, we voor de launch niet dachten dat het groot zou worden,” vertelt Broche.

“Iedereen stop, het is een grap”

De interne verwachting bij Sandfall was bescheiden: ze wilden een goede, stijlvolle ‘AA’-game maken. Een passieproject. “Ik denk dat we allemaal hetzelfde dachten: Het wordt cool. Het wordt niet groot, het wordt cool,” legt Broche uit.

Toen de verkoopcijfers na de lancering in april binnenstroomden – 1 miljoen exemplaren in drie dagen, en inmiddels meer dan 5 miljoen – sloeg de sfeer om van hoopvol naar ongeloof. Het team stuurde elkaar berichten in de trant van: “Dit is gewoon te gek, iedereen stop, het is maar een grap”. Het succes van een niche-genre (turn-based combat) in een jaar vol actiegeweld is een statistische anomalie die niemand, zelfs de makers niet, had voorspeld.

Hart op de tong

Voor de spelers die verliefd werden op de melancholische wereld van Expedition 33, is het succes geen raadsel. De game durfde emotie en kunstzinnigheid boven commerciële trends te plaatsen. Broche omschrijft de ontvangst als een emotionele ervaring voor het team: “Het is een vreemd gevoel wanneer je je hart openstelt voor de wereld en de wereld het omarmt en zoveel liefde teruggeeft”.

Naast het commerciële succes en de prijzenregen, zijn ook drie acteurs uit de game genomineerd voor ‘Best Performance’ bij de komende Game Awards. Het bevestigt dat Clair Obscur niet alleen een technische prestatie is, maar een verhaal dat resoneert. Sandfall mag dan ‘shellshocked’ zijn, de industrie is wakker geschud: je hoeft niet te mikken op ‘groot’ om groots te zijn.


Mobiele versie afsluiten