Het is nog geen drie maanden geleden dat Hollow Knight: Silksong eindelijk verscheen en de collectieve honger van het internet stilde. Je zou verwachten dat het driekoppige team uit Australië nu op een strand ligt om bij te komen van zeven jaar ontwikkeling. Niets is minder waar. In een nieuw interview bevestigt Team Cherry dat de pennen weer zijn opgepakt voor nieuwe content, terwijl ze tegelijkertijd hardop nadenken over een radicale koerswijziging voor hun volgende project.
Door Noa
Het nieuws komt uit de nieuwsbrief van Jason Schreier (Bloomberg), die sprak met oprichters Ari Gibson en William Pellen. De boodschap is tweeledig: fans van Silksong kunnen opgelucht ademhalen, maar wie hoopt op een Hollow Knight 3, moet zijn verwachtingen misschien bijstellen.
De terugkeer van de Steel Assassin
Het meest concrete nieuws voor de korte termijn is de bevestiging van DLC (Downloadable Content). De ontwikkelaars geven aan dat ze nog “ambitieuze updates” in de pijplijn hebben. Concreet hintten ze naar de introductie van Steel Assassin Sharpe, een personage dat jaren geleden al werd geteasd als een mogelijke vijand of rivaal voor Hornet, maar de hoofdgame niet haalde.
Het lijkt erop dat Team Cherry de strategie van het origineel herhaalt. Ook Hollow Knight kreeg na release gratis uitbreidingen (zoals The Grimm Troupe en Godmaster) die de wereld aanzienlijk verrijkten. Dat ze deze filosofie vasthouden ondanks de uitputtende ontwikkelcyclus van Silksong, getuigt van een enorme liefde voor hun creatie.
De klok tikt (en hij is morbide)
Toch was het meest opvallende deel van het gesprek de blik op de verre toekomst. Op de vraag wat er na Silksong komt, gaven Gibson en Pellen een eerlijk, bijna existentieel antwoord. Ze spelen met het idee om het Hollow Knight-universum voorlopig te verlaten.
“We hebben ideeën voor andere games,” vertelde Gibson. De reden is even simpel als morbide: tijd. “De enige echte zorg is de dood. Die is niet zo ver weg als je zeven jaar per project spendeert.”
De studio wil niet bekendstaan als ‘de mensen die alleen maar Hollow Knight maken’. Ze willen nieuwe werelden verkennen. Hoewel ze beloven dat die toekomstige games nog steeds zullen draaien om “grote werelden vol vreemde karakters en gigantische eindbazen”, lijkt de kans groot dat we de insectenwereld van Hallownest en Pharloom na deze DLC-ronde voorlopig achter ons laten. En eerlijk? Als een team zeven jaar aan één meesterwerk kan schaven, verdienen ze het recht om daarna iets compleet anders te proberen.
