Remedy Entertainment staat erom bekend dat ze nooit voor de makkelijke weg kiezen. Waar iedereen een veilige sequel op de hit uit 2019 verwachtte, gooit de Finse studio het roer radicaal om. Tijdens The Game Awards werd Control Resonant officieel onthuld. De grootste schok? We nemen afscheid van Director Jesse Faden en stappen in de schoenen van haar getroebleerde broer, Dylan.
Door Jeroen
Het nieuws, bevestigd via IGN, schetst een beeld van een vervolg dat “niet veilig” wil zijn. De game speelt zich zeven jaar na het origineel af. De lockdown van het Oldest House is gevallen, en de paranormale chaos – dit keer een nieuwe dreiging, niet de Hiss – heeft zich verspreid naar de straten van Manhattan.
Melee in Manhattan
De gameplay ondergaat de grootste transformatie. Waar Jesse vertrouwde op haar Service Weapon (een pistool), vecht Dylan met ‘The Aberrant’: een ruw, shapeshifting melee-wapen. De eerste beelden tonen hoe hij met zware hamers en snelle zwaarden inbeukt op vijanden, gecombineerd met agressievere telekinetische krachten.
Creative Director Mikael Kasurinen omschrijft de combat als “push-forward en proactief”. Dylan is lichter op zijn voeten en jaagt vijanden op in een wereld die continu vervormt. Manhattan is geen traditionele open wereld, maar een serie van “open-ended” zones vol geheimen, vergelijkbaar met het leveldesign van het Oldest House, maar dan op stedelijke schaal.
Het verhaal: Een omgekeerde reddingsmissie
Het plot draait de rollen uit deel één om. Jesse Faden is mysterieus verdwenen na jaren aan het hoofd van het FBC te hebben gestaan. Dylan, die ontwaakt is uit zijn coma en nu wordt ingezet door The Board, moet haar zien te vinden.
Het is een gedurfde zet. Dylan was in het eerste deel nog een antagonistisch figuur, getekend door de Hiss. Dat we nu als ‘de gebroken broer’ spelen in plaats van de heroïsche zus, belooft een duisterder, psychologisch zwaarder verhaal. Control Resonant verschijnt in 2026 voor PS5, Xbox Series X/S en pc.
